Uudenmaan liitto

Uusimaa on Suomen helmi, lauletaan maakuntalaulussa vuodelta 1912. Metropolimaakunta onkin valtakunnallisesti vahva elinkeinoelämän, kulttuurin ja korkean osaamisen keskus. Tänä päivänä Uusimaa on myös vahvasti kansainvälinen maakunta.Monimuotoisuus on seutumme rikkaus. Meiltä löytyy niin urbaania sykettä kuin saariston karua kauneutta ja maaseudun rauhaa.

Uudellamaalla asuu 1,7 miljoonaa ihmistä eli noin 30 prosenttia Suomen väestöstä. Ennusteen mukaan uusmaalaisten määrä lähenee vuonna 2035 jo kahta miljoonaa.
Asukastiheys on eurooppalaista tasoa. Kunnista suurin on yli puolen miljoonan asukkaan Helsinki. Pienimmissä kunnissa noin 2 000 asukasta. Väestön ikärakenne on muuta maata ja Euroopan alueita edullisempi, alle 40-vuotiaiden työikäisten osuus on Uudellamaalla erityisen korkea.

Helsinki ympäristöineen on muuttoliikkeen ansiosta yksi Euroopan nopeimmin kasvavista kaupunkiseuduista. Tänne muutetaan työpaikkojen ja monipuolisen koulutustarjonnan vuoksi. Uusmaalaiset ovatkin nuoria ja korkeasti koulutettuja.

Seudun vahvuuksia ovat tukkukauppa, rahoitus- ja vakuutuspalvelut sekä tietointensiiviset yrityspalvelut. Hyvien liikenneyhteyksien sekä laadukkaan tietoliikenteen ansiosta Suomessa toimivasta ulkomaisesta yritystoiminnasta kaksi kolmasosaa on keskittynyt Uudellemaalle.

Helsinki – Uusimaa Regional Council
Helsinki-Uusimaa Regional Council is a joint regional authority for the Helsinki-Uusimaa Region. It operates according to the principles of local self-government. Therefore its members are the municipalities in the region, from which it receives its funding. Like all 18 regional councils in Finland, it is mandated in law.

The tasks of the Helsinki-Uusimaa Regional Council include regional and land-use planning and the promotion of local and regional interests in general. The Council articulates common regional needs, long term development goals and conditions for sustainable development.

To support sustained wellbeing and economic growth in the Helsinki-Uusimaa Region the Council works in close cooperation with member municipalities, the government, the business sector, universities and research institutions, as well as with civic organizations.

International cooperation is increasingly important for the Helsinki-Uusimaa Region, which is why the Helsinki-Uusimaa Regional Council develops and maintains a network of international partners. The Council also has a representative office in Brussels and in St. Petersburg.

Lisätietoja / Detail information
Olli Keinänen
Johtava asiantuntija
olli.keinanen@uudenmaanliitto.fi

 

Lue lisää »

Maakuntien päärataryhmä tapaa ministeri Bernerin

Kanta-Hämeen kansanedustajat vauhdittavat lisäraiteen suunnittelua. Pääradan parantamista ajavien maakuntaliittojen ja kansanedustajien delegaatio tapaa tänään torstaina liikenne- ja viestintäministeri Bernerin. Tapaamisen tavoitteena on rataremontin suunnittelun vauhdittaminen. Erityisesti esillä ovat pääradan yleis- ja ratasuunnittelun aloittamisen rahoitus ja aikataulu sekä nousu EU:n Tent-T – ydinverkostoon. Ryhmän puheenjohtajana toimii Pirkanmaan kansanedustajien puheenjohtaja Arto Satonen (kok.). Kanta-Hämettä tapaamisessa edustaa Hämeen vaalipiirin kansanedustajien […]

Lue lisää »

Robottiautot toimivat bussisimulaattorin roolissa Espoon Otaniemessä

Kaksi kaksipaikkaista robottiautoa liikennöi Otaniemessä loppuvuoden ajan ja ottaa kyytiin matkustajia. Robottiautoja testataan tulevaa automaattista bussiliikennettä varten. Hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan ympäri vuoden toimivaa robottiajoneuvoliikennettä sekä testataan ajoneuvojen teknistä toimivuutta Suomen olosuhteissa. – Kokeilussa selviää, miten robottiautot pärjäävät nykyisellä katuverkolla. Samalla kaupunki tarjoaa robottibussikehittäjille mahdollisuuden kehittää teknologiaa todellisessa ympäristössä, sanoo liikenteenhallintapäällikkö Johanna Nyberg. Ensimmäistä kertaa […]

Lue lisää »

Robottibussia testataan ilman kuljettajaa Vantaan Kivistössä

Robottibussi kurvailee Kivistössä ensi keväänä – tavoitteena kehittää ilman kuljettajaa kulkeva sähköbussi. Robottibussia testataan Kivistössä ensi keväänä. Pieni sähkökäyttöinen Renault Twizy -testiauto kulki keväällä ja kesällä Kivistössä muun liikenteen seassa. Kivistössä keväällä ja kesällä kulkeneen sähkökäyttöisen Renault Twizy -robottiauton kyytiä testasi noin 150 matkustajaa. Ensi keväänä on uudenlaisen testauksen vuoro, kun astetta suuremman robottibussin testauksia […]

Lue lisää »

YIT tuo Liiterin jakamistalouspalvelut Vantaan Kivistön asukkaille

Omistamiselle vaihtoehdon tarjoavasta Liiteri-kontista asukkaat voivat vuokrata käyttöönsä laadukkaat kodintarvikkeet sekä sähkötyö- ja siivousvälineet. YIT on päättänyt tukea Vantaan Kivistön asumisviihtyvyyttä hankkimalla alueen asukkaiden käyttöön Liiteri.net jakamistalouspalvelut. Kivistön Safiiriaukiolle sijoitetusta Liiteri-kontista alueen asukkaat voivat vuokrata käyttöönsä laadukkaat kodintarvikkeet, sähkötyövälineet, puhdistus- ja siivouslaitteet kätevästi 24/7. Kodintarvikkeiden lisäksi Liiteristä voi saada käyttöönsä sähköavusteisen Solifer-polkupyörän. Valikoimaan tulee kuulumaan […]

Lue lisää »

Kolmas raide sittenkin mahdollista

Onko kolmas raide Helsinkiin sittenkin mahdollista – Komissio teki Tampereen kannalta lupaavan päätöksen? Euroopan komissio on julkaissut 6. kesäkuuta esityksensä seuraavasta Verkkojen Eurooppa (CEF) -ohjelmasta EU:n rahoituskaudelle 2021–2027. Suomen päärata on esityksessä mukana osana North Sea -Baltic -ydinkäytävän laajennusta pohjoiseen. Tampereen kannalta päätös merkitsee sitä, että pääradan hankkeille on mahdollista hakea Verkkojen Eurooppa -ohjelmasta rahoitusta. Tampereella […]

Lue lisää »

Miljoonaa euroa uusiin liikkumisratkaisuihin – HSL käynnistää IdeaLab-kilpailun

HSL etsii kilpailulla liikkumisen vaihtoehtoja, joita pilotoidaan yhteistyössä yritysten kanssa seuraavan kahden vuoden aikana. Uudet innovatiiviset liikkumispalvelut täydentävät nykyistä joukkoliikennettä. Tavoitteena on myös liikenteen päästöjen vähentäminen. HSL perustaa avoimen kilpailun innovatiivisille liikkumisratkaisuille. Tänä kesänä käynnistyvän IdeaLab-kilpailun parhaat ehdotukset pilotoidaan HSL-alueella seuraavan kahden vuoden aikana. ”Etsimme palveluita, jotka helpottavat asiakkaidemme elämää ja ovat kestäviä niin taloudellisesti […]

Lue lisää »

Saavutettavuus ja sujuva arki kestävän kasvun mahdollistajana

Suomen kasvukäytävä ulottuu Helsingistä Hämeenlinnan kautta Tampereelle ja edelleen Seinäjoelle. Alue on tutkitusti maamme vahvin kasvukäytävä, jonka toimivuus vaikutta koko maamme kilpailukyvyn kehittämiseen. Suomen kasvukäytävä -verkosto edistää ihmisten arjen sujuvuutta sekä kestävää liikkumista digitaalisuutta hyödyntäen sekä mahdollistaa osaavan työvoiman liikkumisen yritysten kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Liikkumisratkaisut halutaan kehittää mahdollisimman ilmastoystävällisiksi. Erinomainen saavutettavuus ja toimiva liikennejärjestelmä sekä digitaalinen […]

Lue lisää »

Second Round of the NSB CoRe Regional Workshops

Last months have been quite intense in the development of a spatial vision for the NSB CoRe corridor. The Vision is being elaborated by the VASAB Secretariat in order to enhance regional development, logistics and mobility. Previously we have let you know how the first rounds of workshops to elaborate SWOT analysis went, now we […]

Lue lisää »

Suomalaiset älybussit ratkomaan älykkäiden kaupunkien joukkoliikennettä

Suomen Kasvukäytävä –verkoston kaupungit pilotoivat asemanseutujen joukkoliikenteen uusia ratkaisuja Suomessa kehitetyllä älybussilla. aIGO – Asemanseutujen joukkoliikenteen kehittäminen ympärivuotisella automaatiolla -pilottihankkeessa kehitellään suomalaista automaatiobussin prototyyppiä, eli robottibussia, täydentämään asemaseutujen liikkuvuutta kaupungeissa. Robottibussit kulkevat ilman ihmiskuskia. Niitä ohjaa etänä ihminen, joka voi yhdellä kerralla operoida useampaa bussia. Automaattisella bussiliikenteellä voidaan tihentää vuorovälejä hiljaisilla alueilla ja samalla nostaa […]

Lue lisää »

Automaattiautoilla testataan robottibussireittejä Kivistössä – toukokuussa kuka tahansa voi hypätä kyytiin

KIVISTÖ Autot kulkevat liikenteen seassa. Kivistössä huristelee lopputalven ja kevään ajan kaksi automaattiautoa. Autot kulkevat Kivistön kaduilla muun liikenteen seassa. Automaattiautoilla testataan mahdollisia tulevia robottibussireittejä. Automaattiautot ovat poikkeavan näköisiä ja lisäksi autojen katolla on vilkkuvalo. Testijakson alkuvaiheessa autojen perässä kulkee erillinen turva-auto ja molemmissa autoissa on sisällä testi-insinööri. Projektijohtaja Gilbert Koskela Vantaa kaupungilta kertoo, että […]

Lue lisää »

Suomen Kasvukäytävä -verkosto solmi yhteistyösopimuksen ja valitsi Kasvukäytäväteoksi 2017 Matkatavaroiden etälähtöselvitys -pilotin

LEHDISTÖTIEDOTE Julkaisuvapaa 18.1.18 klo 15 Suomen Kasvukäytävä -verkosto solmi yhteistyösopimuksen ja valitsi Kasvukäytäväteoksi 2017 Matkatavaroiden etälähtöselvitys –pilotin. Yhteistyössä olivat mukana Sokos Hotel Vaakuna, Finavia, Finnair sekä Suomen Kasvukäytävä -verkosto. Vuoden 2017 Kasvukäytäväteoksi valittiin Matkatavaroiden etälähtöselvitys –pilotti. Kokeilusta saadun kokemuksen perusteella matkustajan on mahdollista etälähtöselvittää matkatavarat etäämmällä lentokentästä ja siirtyä ketterästi lentokentälle myös julkisilla kulkuvälineillä. Tällä […]

Lue lisää »

Lentorata on merkittävä osa kasvukäytävää

Lentorata on suuria kasvumahdollisuuksia avaava yhteys Helsingin ja Helsinki-Vantaan lentoken-tän kautta muualle Suomeen. Pitkällä aikavälillä rata voi toimia yhteytenä Euroopan ja Itämeren alueen metropoleihin. Lentoradan hyödyt heijastuvat koko kasvukäytävälle. Lentorata on tärkeä yhteys Suomen liittämisessä Eurooppaan. Lentorata yhdistää Helsingin Helsinki-Vantaan lentoaseman pääradalle ja siitä koko kasvukäytävälle. Yhteys on tarkoitettu lähinnä kaukojunalii-kenteelle. Rata olisi kaksiraiteinen, noin […]

Lue lisää »

AIKO-rahoitus avattu Suomen kasvukäytävän hankkeille

Suomen kasvukäytävän toimijoilla on mahdollisuus hakea alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen (AIKO) rahoitusta. Rahoitus perustuu Valtion ja Suomen kasvukäytävän väliseen kasvusopimukseen, jonka tavoitteena on kasvukäytävän toiminnallisen kokonaisuuden kehittäminen niin, että käytävä yhä vahvemmin muodostaa yhtenäisen työmarkkina-, liiketoiminta- ja yhteistoiminta-alueen, joka houkuttelee osaajia ja kansainvälisiä sijoituksia. Rahoituksen painopisteet ovat sisäisen ja ulkoisen saavutettavuuden parantaminen. Rahoitusta ohjataan innovatiivisille […]

Lue lisää »

Blogi: Suomen kasvukäytävästä Euroopan johtava älyliikenteen kokeilualusta

Suomen kasvukäytävälle on suunnitelmissa rakentaa ketjumainen lataus- ja tankkauspisteiden verkosto, kirjoittaa projektijohtaja Anna-Mari Ahonen Vihreäkaista-vähäpäästöisen liikenteen uutis- ja tietopalvelussa. Viime vuosikymmeninä tapahtunut väestön keskittyminen jatkuu niin Suomessa kuin maailmallakin. Väestö keskittyy suurimpiin kaupunkeihin, mutta näiden lisäksi viime vuosikymmeninä myös suurten kaupunkien välisille vyöhykkeille, hyvien liikenneyhteyksien varteen. Tämä kertoo liikkumismahdollisuuksien paranemisesta ja modernin, liikkuvan elämäntavan yleistymisestä. […]

Lue lisää »