Robottibussia testataan ilman kuljettajaa Vantaan Kivistössä

Robottibussi kurvailee Kivistössä ensi keväänä – tavoitteena kehittää ilman kuljettajaa kulkeva sähköbussi. Robottibussia testataan Kivistössä ensi keväänä. Pieni sähkökäyttöinen Renault Twizy -testiauto kulki keväällä ja kesällä Kivistössä muun liikenteen seassa.

Kivistössä keväällä ja kesällä kulkeneen sähkökäyttöisen Renault Twizy -robottiauton kyytiä testasi noin 150 matkustajaa. Ensi keväänä on uudenlaisen testauksen vuoro, kun astetta suuremman robottibussin testauksia jatketaan alueella.

Sensible4-yrityksen toimitusjohtaja Harri Santamala kertoo, että ensi keväänä Kivistöön on tarkoitus tuoda 8–16-paikkainen pikkubussi.

Idea on sama, kuin kesällä robottiautonkin kanssa. Robottibussi kuljettaa kivistöläisiä ennalta määriteltyä reittiä. Niin sanottu ”turvakuski” on mukana kuljettajana, mutta pääsääntöisesti robottibussin toivotaan kulkevan liikenteen seassa itsenäisesti.

Kaikki tähtää siihen, että robottiauton ja pikkubussin keräämien kokemusten perusteella voidaan luoda kaupalliseen käyttöön tarkoitettu robottibussi, joka kulkisi ilman kuljettajaa.

Robottiauton tämän kesän testiajot sujuivat Santamalan mukaan hyvin. Vaikka pääosin oli aurinkoinen ja kuiva kesä, sai Kivistössä kurvaillut ”pikkumusta” maistaa myös Suomen kesän muita säämuotoja. Tarkoituksena on, että robottibussi kulkisi ongelmitta säällä kuin säällä.

– Tuli muutama kaatosadepäiväkin ja tietyötkin vaikuttivat. Ne eivät kuitenkaan menoa haitanneet, Santamala muistelee.

Noin tuhannen testikilometrin taipaleella tuli toivottuja ongelmia. Tietyömaat, joita Kivistössä riittää, ovat robottibussin kannalta haastavia. Operoijalla onkin Santamalan mukaan oltava hyvät työkalut niiden päihittämiseen, jotta poikkeukselliset liikennejärjestelyt eivät aiheuta turhia palvelukatkoksia.

– Kehitystyötä tehtiin matkan varrella ja lastentauteja korjattiin. Juuri se oli tarkoituskin, Santalama toteaa.

Robottiautoa testattiin heinä–elokuussa myös Hämeenlinnassa. Seuraavaksi on Espoon vuoro.

Santamala uskoo, että robottibussi voisi olla kaupallisessa käytössä vuonna 2021. Parhaiten robottibussi soveltuisi Santamalan mukaan lyhyeen, paikalliseen ajoon, esimerkiksi matkustajien kuljettamiseen kotilähiöstä juna-asemalle.

– Automaatio mahdollistaa kustannustehokkaamman pienen yksikkökoon toteutuksen. Eli useampi pienempi bussi kuin yksi iso, hän täsmentää.

Parhaillaan yritys kartoittaa yhdessä kaupunkien ja muiden toimijoiden kanssa kohteita, joissa robottibussit tulevaisuudessa voisivat ajaa.

– Vantaan Aviapolis on yksi hyvä esimerkki tai Kivistö, Santamala sanoo.

Tästä on kyse:

  • Kivistössä testattiin sähkökäyttöistä robottiautoa touko–heinäkuussa.
  • Renault Twizyn kyydissä kulki yksi koematkustaja kerrallaan, yhdessä testi-insinöörin kanssa.
  • Robottiauto ajoi kahta eri reittiä, kolmena päivänä viikossa.
  • Toinen reitti kulki eri puolilla Kivistössä, toinen Keimolanmäessä. Lähtöpaikkana toimi Kivistön asema.
  • Bussi liikkui automaattisesti tietokoneohjelmiston ja 3D-lasertutkan avulla.

Robottibussia testataan ja kehitetään aIGO– hankkeessa joka on osa Suomen Kasvukäytävä -verkoston toimintaa. Testiajoja on myös tehty Hämeenlinnassa sekä syksyn aikana Espoossa. Hanketta rahoitetaan AIKO – rahoituksella (alueelliset innovatiiviset kokeilut), rahoitusinstrumenttia hallinnoi Uudenmaan liitto.

Lähde: Vantaan Sanomat, toimittaja Mia Lindström
https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/706081-robottibussi-kurvailee-kivistossa-ensi-kevaana-tavoitteena-kehittaa-ilman

Valokuva Päivi Tuovinen