EU-komissio on päivittämässä vuonna 2013 annettua Euroopan laajuista liikenneverkkoa koskevaa asetusta (TEN-T). Osana Green Deal -selviytymispakettia komissio on laatinut asetuksesta päivitetyn version, joka on tällä hetkellä lausuntokierroksella. Muutosesityksessä komissio esittää liikkumisen rakentuvan entistä enemmän tulevaisuudessa Suomen kasvukäytävän kaltaisen liikkumisen käytävien ympärille.
TEN-T -verkko liittää eri liikkumisen väylät ja välineet yhdeksi kokonaisuudeksi. Komissio esittää ajatuksen Euroopan liikenteen rakentumisesta entistä enemmän rautateiden ja solmukohtakaupunkien ympärille. Tämä tarkoittaa myös sitä, että rautatiematkustamisen pitää olla entistä houkuttelevampaa matkustajille, ja ulkomaille suuntautuvan liikenteen on toteuduttava rautateitse entistä enemmän tulevaisuudessa.
Esityksessä nostetaan yksittäisten kaupunkien rooli merkittävämpään rooliin: Osana liikenneverkoston kehittämistä verkoston nykyisten kaupunkisolmukohtien määrä tulee kasvamaan, kun komissio laventaa kaupunkisolmukohtakaupungin määritelmää. Uudessa ehdotuksessa kaikki yli 100 000 asukkaan kaupungit katsotaan kaupunkisolmukohdiksi liikenteessä. Suomen nykyisten solmukohtakaupunkien Helsingin ja Turun lisäksi uusia kaupunkisolmukohtia olisivat Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Oulu ja Tampere.
Solmukohtakaupunkien rooli tulee voimistumaan osana kestävän liikennejärjestelmän toteuttamista. Kaupunkisolmukohdille tulee olemaan asetuksen mukaan kestävään matkustaja- ja tavaraliikenteeseen liittyviä velvollisuuksia, ja näissä liikenneratkaisujen suunnittelussa alueellinen yhteistyö korostuu. Suomen kasvukäytävän kaltaisilla yhteistyöelimillä tulee olemaan tärkeä rooli, kun liikkumisratkaisuja suunnitellaan esimerkiksi Etelä-Suomen alueella.
”Me emme ihan vielä täällä Suomessa tajua, kuinka voimakkaasti ilmastotoimet ovat mukana kaikessa europpalaisessa päätöksenteossa. TEN-T asetuskaan ei ole pelkkää liikenne – ja elinkeinopolitiikkaa, vaan hyvin vahvasti myös ilmastopolitiikkaa. Ja hyvä niin, meidän pitää saada omat suunnitelmamme pääradasta nopeasti kuntoon, ja sitä kautta myös pääsemme kiinni eurooppalaisiin rahoituslähteisiin”, toteaa alueiden komitean jäsen Sari Rautio.
”Suomen kasvukäytävä -verkosto on kehittänyt lähes 10 vuotta Helsingistä Seinäjoelle saakka ulottuvaa helminauhamaista vyöhykettä niin, että se muodostaa yhtenäisen ja ilmastoystävällisen työmarkkinoiden, liiketoiminnan ja asumisen kokonaisuuden. Verkoston ensisijaisena päämääränä on parantaa Suomen kansainvälistä kilpailukykyä ja tuottaa edelläkävijäratkaisuja yhteiseen käyttöön”, kertoo Suomen kasvukäytävän ohjausryhmän puheenjohtaja Markku Rimpelä.
Kun Suomen kasvukäytävän toimikauden yhtenä keskeisimpinä tavoitteena on ollut nostaa pääradan henkilö- ja tavaraliikenteen kapasiteettia sekä päästä aktiivisemmaksi toimijaksi osana Euroopan laajuista TEN-verkkoa, on Suomen kasvukäytävälle ollut merkittävä asia olla mukana tuomassa yhteistyöverkoston toimimisen näkemystä EU-komission uuteen TEN-T - verkon raporttiin, jossa toisena varjoraportoijana Suomesta on ollut alueiden komitean jäsen Sari Rautio.
Lisätietoja antavat:
Suomen kasvukäytävän ohjausryhmän puheenjohtaja Markku Rimpelä, p. 0400 712 219
Alueiden komitean jäsen, Sari Rautio p. 040 522 0933
Tagit: blogi Takaisin